در نشست هم‌اندیشی مطرح شد؛

عقب‌افتادگی شورای عالی انقلاب فرهنگی در  تنظیم‌گری فضای مجازی کودک و نوجوان

امامی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی در بحث سیاست‌گذاری در عرصه کودکان و نوجوانان حال خوبی ندارد.

سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در نشست هم‌اندیشی فعالان کودک و خانواده در فضای مجازی گفت: اگر دو حوزه کلان سیاست‌گذاری فرهنگی در کشور را شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی بدانیم، باید گفت که در عرصه شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر به حوزه کودک و نوجوان حال خوبی نداریم. البته شورای عالی فضای مجازی در تنظیم‌گری حوزه کودک و نوجوان به نسبت زمانی که گذاشته، جلو است.

امامی گفت: امیدواریم به زودی شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای راهبردی بازی و سرگرمی کشور را تاسیس کند. نکته دیگر این است نهاد‌هایی که وظیفه برنامه‌ریزی و اثربخشی در عرصه کودک و نوجوان دارند، خیلی کم باهم در ارتباط هستند. به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی عرض می‌کنم که سیاست‌گذاری فرهنگی و اجتماعی در کشور ما در عرصه نوجوان رهاست. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور ادامه داد: سریع‌ترین و جدی‌ترین عرصه تحول در سبک زندگی، عرصه مصرف فرهنگی است. مصرف فرهنگی هم مبتنی‌بر خدمات و کالا‌های فرهنگی است. برای ساماندهی عرصه سبک زندگی باید به سراغ صنایع فرهنگی برویم. اما در صنایع فرهنگی بزرگترین خلا ستادی که به چشم می‌خورد، فقدان یک زیست‌بوم اثربخش است.

به گفته سید مجید امامی، به نظر ما در عرصه کودک و نوجوان و خانواده در فضای مجازی، بحث دسترسی به محتوای خارجی، منفعل بودن والدین در رفتار مصرفی کودکان، نبود نگاه ارتقا محتوای فرهنگی در محیط‌های یادگیری، روش تقلیدی سکو‌ها و فروشگاه‌ها در توزیع محتوای فرهنگی، عدم توجه به تولید انبوه در محتوای کودک و نوجوان و عدم تمرکز بر نوآوری‌های فرهنگی و تعامل با ذائقه مخاطبان جزو چالش‌های جدی این عرصه است. 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با بیان اینکه در دسترس‌ترین راه برای تحول در سبک زندگی لزوم توجه به بازارپردازی فرهنگی و توسعه زنجیره محصولات فرهنگی است، افزود: توسعه حکمرانی پلتفرم‌ها برای حکمرانی محتوای فرهنگی در فضای مجازی در اولویت است. 

به گفته سید مجید امامی، این همه ساختمان فرهنگی در کشور وجود دارد، ولی این‌ها الزاماً فضای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان نیستند؛ بنابراین لازم است در نقش نهاد‌ها بازنگری صورت گیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار